Balkongen blir vårfin

Upplagd av Linda
Äntligen är jag redo att visa mitt bidrag till Monthly Makers aprilutmaning! Denna månaden var temat våren och hur passande är inte det!? Jag blev nog lite för pepp när jag försökte komma på något att skapa. För efter ett par rundor på Pinterest och några diskussioner med Fredrik satt jag fast. Det fanns så mycket jag kunde göra och så många sätt att tolka våren på att jag inte visste varken ut eller in.

Till slut kom vi överens om att jag skulle göra något till vår balkong. Den har inte fått så mycket kärlek och vi har ändå bott här i över ett år och haft en sommar här. Vår balkong är liten, alltså jag menar superliten, ungefär 2,2 kvadratmeter. Det betyder att vi får plats med ett litet bord och två stolar, och en liten kruka som står på golvet. Men jag ville ändå göra något mer där ute, pynta och piffa lite för att få det mysigare.
Man får jobba med det man har och vi har mycket plats på väggen. Och så här blev det! En spaljé med plats för krukor och annat fint jag vill hänga där.
Jag kan inte ta åt mig all äran för detta bidraget för jag har inte gjort det helt själv. Pappa har hjälpt mig att hänga upp rutnätet och att borra hål i krukorna. Utan hans verktyg och expertis hade det inte blivit lika bra. Vi köpte ett armeringsnät på Biltema och krukor på IKEA och jag har hängt upp krukorna med hjälp av buntband som är lätta att ta bort om jag vill ändra om. 
Tanken är att fylla krukorna med härliga blommor och mumsiga jordgubbar och smultron. Men eftersom det fortfarande är typ vinter här får det vänta några veckor, förutom den lilla röda blomman som fick flytta ut när jag tog bilderna. Så för att ni (och jag) ska kunna visualisera hur härligt det kommer bli bad jag Fredrik fylla krukorna med pixelblommor istället! Och när jag ser bilden nedan blir jag så pepp på sommaren! Här kommer vi (förhoppningsvis) kunna sitta hela sommaren och äta frukost och fika och bara njuta av vår alldeles egen balkong. Har vi tur kan vi plocka en jordgubbe eller två och mumsa på också.

Jag vill också hänga upp lite andra fina saker. En fågelholk, ett vindspel, vimplar eller kanske en skylt med några fina ord. Det hanns inte riktigt med till detta temat men det kanske kommer något tema framöver där det passar in ;)
Här får ni en bonusbild på krukan som står på golvet och en som hänger på räcket! Tycker det är så fint med vårblommorna som lyser upp även när det regnar.

14 kommentarer:

  1. Men så fint! Så bra sätt att utnyttja väggarna på en liten balkong! Det kommer nog bli helt ljuvligt när det blir varmt nog för växter att flytta ut! Vad fin den tecknade visualiseringen av balkongen var också :D :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack så mycket! :D
      Nu har det gått några veckor och jag har planterat en massa fint och det är så mysigt!!

      Radera
  2. Så himla fint!! Och älskar bilden med de inmålade blommorna! Kommer bli kanonfint i sommar med hängande och slingrande växter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla :D
      Oh ja, Fredrik kan verkligen rita!

      Radera
  3. Det här är nog mitt favoritbidrag på detta tema! Blev glad och inspirerad i hela kroppen av att se och läsa. Det är fint att ni alla tre varit del av processen och hjälpts åt, att du är så sprängfylld av idéer och fortsättningsplaner och att det blev något konkret användbart som du kan ha så mycket nytta och glädje av. Och jag ÄLSKAR illustrationen av hur det kommer se ut i sommar ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men att du alltid skriver så fint! Blir alldeles glad varje gång! <3
      Gillar verkligen balkongen mer nu, den känns mysigare och det är kul att gå ut där och titta till blommorna varje kväll! :)

      Radera
  4. Vilket underbart vårprojekt! Tänk att ni kanske kommer kunna plocka jordgubbar på er egen BALKONG också! Så himla fint! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag planterat jordgubbsplantorna och håller tummarna att det blir något :D
      Tack! <3

      Radera
  5. Smart! Älskar när man tar vara på varenda millimeter. Du kan ju även väva in blomstergirlander (av tygblommor) i rutnätet i väntan på blommigare tider. För övrigt superkul med den datoriserade versionen, skrattade gott! :) Och HUR snyggt är balkongräcket?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det var en bra idé! Det vill jag ju göra trots att jag nu har riktiga blommor där! :D
      Ja visst är räcket fint! Älskar det!

      Radera
  6. Vilken fantastiskt fin spaljé! Nu blev jag superinspirerad att göra en egen sådan. Skulle verkligen behöva få upp några plantor från golvet på min balkong. Så väl utfört, proffsigt och superbra med pappahjälp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera dig :D Tack så jättemycket!
      Och ja, pappa är superbra! :D <3

      Radera
  7. Det här är typ den smartaste balkonglösningen jag vet. Så underbart att kunna odla på höjd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ju jobba med det man har :D
      Tack snälla! <3

      Radera

 

Copyright 2016 ♡ Lila Pixlar - Linda Brandt