Ett besök på en bondgård

Upplagd av Linda
För ett par veckor sedan hittade jag information om att Skånemejerier skulle ha "öppen gård-dagar" på några av gårdarna som levererar mjölk till dem. Så vi valde en av dagarna och igår var den dagen. Det var jag, Fredrik, pappa och mina brorsbarn som åkte. Vi var framme på gården runt 11 på förmiddagen och välkomnades att kor som stod i en hage precis vid parkeringen.
Vädret var lite växlande. Ena stunden sken solen och andra stunden kunde de komma en regnskur.
Vi fick gå in i ladan där korna gömde sig från regnet och åt mat och blev mjölkade.
De var jättesöta men lite skygga, så de gick inte att klappa allt för länge.
Kon till vänster på bilden är nog min favorit ko.
Vissa kor stod i kö och väntade på att få komma in.
Den här kon blev svart och vit.
De har sååååååå mjuka mular!
Och sen kom vi till de små kalvarna!! Där smälte jag lite (läs: mycket) och mitt hjärta sa till mig att ta hem en.
Här är ett par kalvar till, men dessa är lite större än de på bilden ovan.
Vi gick in i en annan lada där alla barnen hoppade på höbalar.
Ännu fler små, små söta kalvar!
Och det finaste var ändå de allra, allra minsta kalvarna. De bodde i en egen del i en lada. De var sååååååå små och de yngsta kalvarna var bara 3 dagar gamla. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra när jag såg dem. Jag stod mest och gapade och tittade på dem. Tyvärr fick jag inga bra bilder på de yngsta eftersom där var väldigt mörkt just där de bodde!
Gården vi var på hette Mölledal och ligger vid Tomelilla i sydöstra Skåne.
På väg tillbaka till bilen hittade jag en fyrklöver i gräset!
Det blåste lite när vi skulle fika så vi satte barnen i bilen så att de inte skulle frysa.
Sen vinkade vi hej då till korna och fick ett högt MUUUUU till svars av en av dem.
Jag älskar kor.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Copyright 2016 ♡ Lila Pixlar - Linda Brandt